Der kan være mange årsager til, at man har svært ved at falde i søvn eller ligger uroligt om natten. Måske har du meget pres på arbejdet, hvor du skal nå en masse deadlines og chefen hiver i dig. Det kan også være, at du går igennem en svær periode i dit liv, som enten kan være skilsmisse, børnene flyver fra reden, et brud med en kæreste eller en fyring fra jobbet.

Uanset hvilken årsag, der er, vil vi se lidt nærmere på, hvordan du kan gøre dit til at få en så behagelig og fredfyldt søvn som muligt. Læs med her. 

Sov med en kugledyne 

De fleste har en vinterdyne og en sommerdyne, som de bruger hen over året, og som de skifter mellem, når årstiden byder på enten varmere eller koldere grader udenfor. Det kan være, at du ikke har hørt om konceptet en kugle dyne, men så vil vi forklare det her. En kugledyne består af bittesmå kugler, der giver en helt anden tyngde ned over kroppen end en almindelig dyne gør. En kugledyne fås fra fem kilo og op til ni kilo.

En kugledyne giver et behageligt tryk ned på din krop, så den føler sig tryg og falder helt til ro. Den kan dermed mindske din stress og er automatisk med til at berolige dit nervesystem, så du kan slappe helt af og begive dig hen i drømmenes univers. Den er samtidig meget nem at bruge, idet den kan bruges med og uden betræk. Samtidig kan du bruge den hele året rundt, fordi den er temperaturregulerende. Dette gør, at du også sparer nogle penge, fordi du kan nøjes med at have én dyne året rundt. 

Undgå skærme før sengetid

Mange mennesker ser på en skærm, en tablet, mobil eller tv, helt op til, at de går i seng. Dette kan skade din søvn og mulighed for at sove ordentligt, fordi det blå lys fra skærmen giver et signal til din hjerne om, at det er ved højlys dag, fordi det blå lys er det samme som solen udsender. Derfor tror hjernen, at den skal være aktiv og vågen, hvilket i sig selv forhindrer, at du kan falde i søvn og få en god søvn.

Derfor anbefales det, at du mindst to timer før sengetid undlader at kigge på en skærm og i stedet laver noget andet. Det kan både være praktisk som at fylde opvaskemaskinen, læse, lave yoga eller bare kigge ud i luften. 

Dyrk daglig motion 

Det er især, hvis kroppen er naturligt træt, at du har mulighed for at få en god og stabil søvn. Dyrk derfor motion, så du får pulsen op og giver din krop noget at blive træt af. Det kan være en motionsform, som du synes om, for eksempel løb, stærk gåtur, volleyball, en tenniskamp med vennen eller en lang cykeltur fra arbejdet eller efter arbejdet. Det vil gøre, at du falder bedre i søvn, fordi kroppen er naturligt træt og vil gå i gang med at restituere under søvnen.