Det er tydeligt, at mange danskere er blevet mere opmærksomme på at leve et sundt og aktivt liv. Det er selvfølgelig en enormt positiv udvikling, men uden den rette information kan det også ende med skader eller forkert træning. Noget af det, der ses oftest er for eksempel overtræning af en enkelt muskelgruppe. Det ser først og fremmest underligt ud, men derudover kan det også nemt ende i en overbelastningsskade. Selvom det er fristende at træne hårdt for at få de største biceps eller en pæn bagdel, er det altså bedre at træne alsidigt.

Det lyder måske krævende, men det behøver det på ingen måde at være. Du kan faktisk lave et væld af sunde helkropsøvelser fra trygheden af dit eget hjem, hvis bare du har en kettlebell.

Hvad er en kettlebell

En kettlebell er ganske enkelt en lille, rund vægt med håndtag. De findes selvfølgelig i et væld af forskellige størrelser og vægtklasser, men når først du har fundet den rette for dig, kan du bare træne med den. Træning med en kettlebell er med andre ord enormt venligt mod pengepungen. Det betyder dog på ingen måde, at det ikke kan være lige så hårdt eller sundt som alle andre former for styrketræning. Find en kettlebell til din træning her.

Det simple design med det store håndtag gør nemlig en kettlebell enormt nem at løfte og ikke mindst svinge. Fokuserer vi først og fremmest på det klassiske, eksplosive løft, er det nemt at se, hvordan du kan erstatte al anden vægttræning med din kettlebell. En kettlebell kan nemlig bruges i alt lige fra squats til bicepstræning. I modsætning til mange andre vægte stopper mulighederne med en kettlebell dog ikke bare der.

Du kan for eksempel også træne din stabilitet og kernemuskulatur ved at svinge med din kettlebell. Det kan være i form af de klassiske armsving fra gymnastikopvisningen. Det kan dog også være sving over hovedet eller mellem benene. Prøv dig frem eller læs guides online. Der er masser af muligheder, og efterhånden vil du mærke, hvilke gør godt alt efter hvilke muskler du kan mærke dagen efter.

kettlebell

Vælg den rette kettlebell

Ideen med en kettlebell er nemlig, at det skal være et stykke træningsudstyr, du kan bruge til at træne hele kroppen. Du kan træne både biceps og kernen, men du kan også træne både styrke og udholdenhed. Du kan sågar træne både de langsomme og de eksplosive muskelfibre.

Det kræver bare, at du har den rette kettlebell. I den sammenhæng er vægten nok den vigtigste overvejelse. De fleste kvinder starter med en kettlebell på omkring 10 kg, mens mænd starter med en smule mere. Det handler dog meget om dit niveau. Derudover findes der kettlebells af varierende kvalitet. Hvis du har ambitioner om at træne meget med din kettlebell, bør du vælge en af god kvalitet for at passe på både den og dine hænder. Derefter er det ellers bare tid til at gå i gang med træningen.